‘En nu in rekentaal!’ Talige ondersteuning bieden in een meertalige rekenklas

Auteurs

  • Jantien Smit

Trefwoorden:

meertaligheid, basisonderwijs, rekenen

Samenvatting

Hoe kunnen leerkrachten in meertalige basisschoolklassen leerlingen ondersteunen bij het leren van taal die nodig is voor rekenen-wiskunde? Deze vraag stond centraal in het promotieonderzoek van Jantien Smit. Zij ontwikkelde een repertoire van leerkrachtstrategieën waarmee leerkrachten vaktaalontwikkeling in de rekenles kunnen bevorderen. Met deze scaffolding-strategieën zetten leerkrachten de taalontwikkeling metaforisch gezien ‘in de steigers’. De analyse van leerlingteksten laat zien dat de leerlingen door de taalgerichte aanpak – zowel de taalgerichte lessen als het bieden van scaffolding-strategieën door de leerkracht – inderdaad substantiële vooruitgang boekten in het beoogde curriculumgenre voor lijngrafieken.

Downloads

Citeerhulp

Smit, J. (2014). ‘En nu in rekentaal!’ Talige ondersteuning bieden in een meertalige rekenklas. Levende Talen Tijdschrift, 15(3), 28–37. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/886

Nummer

Sectie

Artikelen

Gelijkaardige artikels

1 2 3 > >> 

U kan ook begin een geavanceerde zoekopdracht naar gelijkaardige inhoud voor dit artikel.