Zoek de fout; een foutenclassificatie als aanzet tot gerichte remediëring Nederlands in het hoger professioneel onderwijs in Vlaanderen

Auteurs

  • Annelies Deveneyns
  • José Tummers

Trefwoorden:

schrijfvaardigheid, hoger onderwijs, spelling, onderzoek

Samenvatting

In het hoger onderwijs in Vlaanderen stelt men vast dat studenten steeds minder in staat zijn een vormelijk correcte tekst te schrijven. Desondanks is er relatief weinig onderzoek verricht naar de schriftelijke taalbeheersing Nederlands van studenten en blijven spelling en woordenschat de primaire aandachtspunten in het aanbod. Annelies Deveneyns en Jose Tummers brengen in kaart welke de meest typische en frequente fouten zijn die studenten maken en gaan na wat dat voor de onderwijspraktijk betekent. Een foutenanalyse van teksten geschreven door eerstejaars bachelorstudenten toont aan dat spelling niet het grootste probleem vormt. Teksten van studenten worden vooral ontwricht door een foutief gebruik van taalmarkeerders.

Downloads

Citeerhulp

Deveneyns, A., & Tummers, J. (2013). Zoek de fout; een foutenclassificatie als aanzet tot gerichte remediëring Nederlands in het hoger professioneel onderwijs in Vlaanderen. Levende Talen Tijdschrift, 14(3), 14–26. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/542

Nummer

Sectie

Artikelen

Gelijkaardige artikels

1 2 3 4 5 6 > >> 

U kan ook begin een geavanceerde zoekopdracht naar gelijkaardige inhoud voor dit artikel.