Beter schrijven door self- en peer assessment? De effecten van formatieve toetsvormen op de kwaliteit van schrijfproducten

Auteurs

  • Kelly Meusen-Beekman
  • Desirée Joosten-ten Brinke
  • Henny Boshuizen

Trefwoorden:

schrijfvaardigheid, toetsen, basisonderwijs

Samenvatting

De implementatie van formatief toetsen in de bovenbouw van het basisonderwijs leidt tot de ontwikkeling van zelfregulatievaardigheden en een toename in motivatie. Een belangrijke vraag is of formatief toetsen hiernaast ook een positief effect heeft op de leeropbrengsten. In hun artikel beschrijven Kelly Meusen-Beekman, Desirée Joosten-ten Brinke en Henny Boshuizen de effecten van formatief toetsen, in de vorm van self- en peerassessment, op de kwaliteit van schrijfproducten van leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Op basis van de resultaten kan geconcludeerd worden dat self- en peerassessment een positief effect hebben op de kwaliteit van schrijfproducten.

Downloads

Citeerhulp

Meusen-Beekman, K., Joosten-ten Brinke, D., & Boshuizen, H. (2016). Beter schrijven door self- en peer assessment? De effecten van formatieve toetsvormen op de kwaliteit van schrijfproducten. Levende Talen Tijdschrift, 17(4), 15–25. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/1630

Nummer

Sectie

Artikelen